نشریات دانشجویی

اینجا می‌توانید نشریات دانشجویی را ببینید و فایل پی‌دی‌اف آن را دانلود کنید.

نویسندگان

«سوفیا» در دوره جدید

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۰۹:۴۹ ق.ظ

اولین شماره‌ی دوره‌ی جدید مجله‌ی سوفیا(انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی)در مهرماه 91 منتشر گردید.

مجله‌ی سوفیا با سابقه‌ی 11 سال انتشار یکی از قدیمی‌ترین نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی می‌باشد.

انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی به منظور ارتقای کیفیت فنی و محتوایی، با رویکردی جدید نسبت به سال‌های گذشته، دوره‌ی جدیدی از انتشار این مجله‌ را آغاز نموده است

در بخش پرونده ی ویژه ی مجله با سرفصل "نوشتار دانشجویی" با ارائه ی یک مقاله و سه یادداشت به بررسی و تحلیل چگونگی نوشتار دانشجویی و نقد وضعیت کنونی این نوشتار پرداخته شده. دانشجو و آکادمی؟ فاصله ی این دو؟ و تاثیری که بر هم می گذارند و پرداختن به این مهم که نوشتار دانشجویی اکنون در کدام مرحله قرار دارد و به کدامین سوی رهسپار هست؟

در بخش ترجمه دو مقاله ارائه شده. "آرایه های ما و آرایه های آنها". در این صفحات ثابت که قرار است در هر شماره به بررسی یکی از آرایه ها پرداخته شود هدف آن است که آرایه های ادبی ادبیات فارسی با آرایه های هم سان در ادبیات غرب مقایسه و تحلیل و تفسیر شود. مسئله ای که امروزه بسیار مناقشه برانگیز شده . جای توجه بیشتری می طلبد. در این شماره به بررسی آرایه ی تشبیه پرداخته شده همراه با نمونه ها و مثال های فراوان.

همچنین در این شماره مطلب مستقلی با عنوان "نقد بر نقد" کار شده که در واقع نقدی است بر بر نقدِ افلاطون به هنر و ادبیات. در این مقاله با دیدی موشکافانه و ریزبینانه به بررسی تک تک نقدهای افلاطون به هنر و ادبیات پرداخته شده و هر کدام از آنها مورد نقد و بررسی دقیق قرار گرفته.

در بخش ادبیات دو مقاله با عناوین "از کلماتی که قائم اند" و "هنر حقیقت، از سقوط شعر تا تولد سینما" چاپ شده است. مقاله ی نخست به بررسی آراء و اشعار شاعر معاصر و تاثیر گذار «یدالله رویایی» می پردازد. این مقاله از منظری خاص و با شیوه ی نقدی منطبق با متدهای روز به تحلیل اشعار یدالله رویایی در دفترش با نامِ «من گذسته امضاء» می پردازد. مقاله ی دوم همانطور که از اسمش مشخص است به بررسی جایگاه کنونی هنر، شعر و سینما می پردازد و تحلیلی جامع و مانع از روندِ امروزی این سه در فضای کنونی آکادمی کشورمان ارائه می دهد.

در ادامه در بخش ادبیات پرونده ویژه ای کار شده است با عنوان "چارلز بوکوفسکی". در این پرونده دو یادداشت و یک مقاله چاپ شده است. در این پرونده سعی بر این بوده است تا تحلیل و نقدی صحیح و مناسب از آثار، افکار و منش زندگی چارلز بوکوفسکی ارائه شود. در این سه نوشتار تلاش بر این بوده تا از نقد صِرف بدون ارئه ی شاهد مثال پرهیز شود و همچنین از ارائه ی نقدهایی که تنها به زندگی نویسنده یا تنها به آثار او می پردازند دوری شود.

در ادامه دو ستون ثابت در مجله قرار دارد. یکی از آنها با عنوان "فضای شخصی شاعر"، به بررسی و تحلیل و تفسیر همین عنوان ییعنی فضای شخصی شاعر می پردازد. این که فضای شخصی شاعر در شعر او تا چه حد تاثیر دارد و این فضا چگونه شکل می گیرد و آیا اصلا شکل می گیرد؟. بخشی بدیع و ناب در ادبیات که جایِ کارِ بسیار دارد. در ستون دوم با عنوان "مرا تو بی سببی" به نقد آراء و افکار احمد شاملو پرداخته شده و به گفته ی نویسنده از شماره ی بعدِ مجله در این بخش نقدهای تئوریک و ساختاری بسیاری به اشعار شاملو نگاشته خواهد شد.

و سرآخر بخشِ طنز؛ که با ارائه ی دو عنوانِ "این تحریریه ی الکی" که شوخی ای است با فضای هیئت تحریریه ی مجله و "هواپیما" که فراخوانی است 


  • کارشناس

نظرات (۱)

  • فرشاد نوروزی
  • بسیار عالی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی