نشریات دانشجویی

اینجا می‌توانید نشریات دانشجویی را ببینید و فایل پی‌دی‌اف آن را دانلود کنید.

نویسندگان

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

زیبایی‌شناسی و هنر از دریچه فلسفه‌نو

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۴۱ ق.ظ

پنجمین شماره ماهنامه تخصصی فلسفه‌نو، با موضوع «زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر» با مقالات، ترجمه و گفتارهایی از اساتید؛ دکتر مجید مددی، دکتر بابک احمدی، دکتر نصرالله حکمت و دکتر سروش دباغ، و نیز دانشجویان؛ فرشاد نوروزی، مریم پیردهقان، رضا اسکندری و شروین طاهری، در فروردین‌ماه 1391 منتشر شد.

در نخستین بخش این شماره، دکتر مجید مددی در مقاله خود، به زیبایی‌شناسی در مفهوم مدرن آن، به عنوان روش فلسفی پرداخته و از بدو ورود آن به فلسفه از قرن هجدهم توسط فیلسوف آلمانی گارتن شروع و با شرح مفهوم نظریه فیلسوفان شهیری چون کانت و هگل ادامه و پس از آن نظرات ادوارد بولو و دسته‌بندی‌های آن در گستره زیبایی‌شناسی را مورد بررسی قرار داده است. دکتر بابک احمدی نیز با پاسخ به پرسش‌هایی در باب زیبایی‌شناسی، به تبیین این مفهوم و تمایز آن با فلسفه هنر و ارتباط آن با مفاهیم زیبایی‌شناسی و کارکرد آن پرداخته است.

در مقاله «لئو تولستوی و دوران او» دکتر مجید مددی به نقد و جرح آثار تولستوی و هنر از دیدگاه وی می‌پردازد. علیرضا آرام با ترجمه مقاله «ضد هنر چیست؟» اثر جرج دیکی، به تعریف و بررسی ابعاد این موضوع پرداخته و با نگاهی گذرا، این مفهوم را از دیدگاه دیگر صاحبنظران بازگو می‌کند. «ارنست بلوخ و تخیل آرمانی» عنوان مقاله‌ای‌ست که به قلم جودیت براون و ترجمه شروین طاهری، به موضوع «موسیقی و هنر، تخیل و معنی هنر، اکسپرسیونیسم و اتوپیای بلوخ» می‌پردازد. در مقاله «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی و سینما»، مریم پیردهقان و فردین صحرایی، رهیافتی پدیدارشناسانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم را مورد بررسی قرار داده‌اند و با ذکر آموزه‌های اگزیستانسیالیسم، دو سویه مکتب اگزیستانسیالیسم و سینما و تأثیر آن بر سینما را نشان می‌دهند.

دکتر نصرالله حکمت نیز «با نظر به پرسش خدای زیبا چیست؟» در مقاله «خدای زیبا» از جمال و عرفان و زیبایی‌شناسی سخن ‌رانده و از زیبایی و ظهور عشق در پرتو زیبایی‌شناسی از نگاه ابن عربی بحث می‌کند. مقاله «نظریه شباهت خانوادگی ویتگنشتاین» به انضمام سه قرائت مطرح از این نظریه، به قلم دکتر سروش دباغ؛ به تعریف بازی، و بازخوانی سه قرائت از شباهت خانوادگی از دیدگاه این فیلسوف تحلیلی پرداخته است.

«فلسفه نو» تنها ماهنامه تخصصی فلسفه در ایران، با گستره توزیع در سراسر کشور؛ با حمایت «مدیریت امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی» به صاحب امتیازی انجمن علمی دانشجوئی فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، و مدیرمسئولی و سردبیری فرشاد نوروزی، تاکنون شش شماره منتشر شده و دومین سال انتشار خود را می‌گذراند.

با توجه به حجم و تعدد مقالات دریافتی از دانشجویان و اساتید محترم، فلسفه‌نو در شماره بعدی خود نیز به موضوع «زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر» خواهد پرداخت. این شماره در 104 صفحه منتشر شده و به صورت رایگان در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی توزیع و در دیگر مراکز با قیمت 4500 تومان به فروش می‌رسد. برای آگاهی از مراکز توزیع، چگونگی همکاری و ارسال مقاله به نشانی http://new-philosophy.ir مراجعه و یا با پست الکترونیک mag@new-philosophy.ir مکاتبه نمائید.

  • کارشناس

کاندیداهای عضویت در کمیته ناظر

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۵:۵۵ ب.ظ

دوستان همراه؛ همانطور که مطلع هستید به دلیل شرایط جوی پیش آمده در روز برگزاری انتخابات، نتوانستیم موفق به برگزاری به موقع  انتخابات شویم. اما هم اکنون ضمن معرفی اسامی کاندیداهای عضویت در کمیته ناظر، تاریخ جدید را به اطلاع‌تان می‌رسانیم:

اسامی مدیران مسئول کاندیدای عضویت

در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه

به ترتیب حروف الفبا:

1. محمود جعفرپور، نشریه جستارهایی در مدیریت

2. محمدعلی حبیبی، نشریه بیمه اکو

3. الهام شاهزیدی، نشریه عضدی‌نامه

4. محمد فیض‌آبادی، نشریه طنین

5. فرشاد نوروزی، نشریه فلسفه‌نو


زمان و مکان برگزاری:

دوشنبه 18 اردی‌بهشت ماه 1391، ساعت 15 تا 17

ساختمان معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه

حضور مدیران محترم مسئول نشریات دانشجویی در این جلسه الزامی است.

  • کارشناس